2015. február 4., szerda

FÉMMŰVES CSEMPEKÉSZÍTŐ

Kiegészítés a SZAKINFOKÉPZŐ terülőminta szerkesztés feladatokhoz.
Kis érdekesség az ötvös és keramikus kapcsolatokra.
RB.
---------------------------------------------------------------------------------
Egy nagyon érdekes cikk volt olvasható egy napilapban. Főszereplője Pataki Mátyás, aki anno a MIF (később MIE, majd jelenleg MOME) fémműves szakán végzett, számos ékszere is ismert, mesterei Péter Vladimir és Bánfalvi András.
Most mással foglalkozik. Csempékkel.
(Lényegében fal-ékszerekkel...)
Valós tartalommal való kiegészítés az Ivanka Flaster c. blogbejegyzéshez.
Cikk internetes forrása: http://nol.hu/mozaik/20130418-puder_a_mazra

Púder a mázra

Dizájn – Előbb Nyugat-Európában, s csak utána lett itthon is sikeres Pataki Mátyás csempemanufaktúrája

Rejtély, mi a meghatározóbb egy emberi sorsban, az örökölt vagy az, amit magunk teszünk hozzá a kapott anyaghoz. A hétköznapokban az utóbbinak egy kicsit jobban drukkolunk. Mert jó abban hinni, hogy magunk lehetünk a sorsunk kovácsa.

A Pataki Tiles csempekészítő manufaktúra alapítója, Pataki Mátyás indulását és értékrendjét meghatározta, hogy művészcsaládban nőtt föl. Korán megtanulta: csak olyasmivel érdemes foglalkozni, amire egész lényével koncentrálhat. Mert ez az elmélyülés számára örömforrás, már-már függés.

Előbb szobrásznak tanult, majd az órás- és az ezüstműves szakma közt ingadozva inkább az utóbbit választotta. A szakmai irányt azt követően pontosította, hogy a kezébe került Péter Vladimir kötete a Műhelytitkok sorozatból. Ars poeticáját e kis könyv, a művészi útját pedig a neves ötvös- és szobrászművész segítségével találta meg, aki főiskolai mestere lett. Másik fontos tanárával, Bánfalvi Andrással a reneszánsz uomo universale (univerzális ember) szellemében nevelték és állították pályára.

A kilencvenes évek új lehetőségeket nyitottak meg Pataki előtt, az ékszer- és tárgytervezést önálló dizájnstúdió váltotta, amit egy volt évfolyamtársával indítottak. A két fiatal komolymegbízásokat, rendhagyó felkéréseket kapott. Köztéri szobrokat, ivókutakat, díjakat terveztek, de – a belsőépítészet területén kísérletezve – kiállítási installációt, utazó pavilont is.

A kerámiát egy angliai tanulmányútnak induló, életre szóló élmény hozta. A szigetországban eltöltött időszak új restaurátori feladattal és egy György-korabeli ház felújításával párosult. Évekkel később egy barátja néhány különleges antik csemperitkaságot küldött neki azzal a kérdéssel, tudna-e hasonlót készíteni.

Tudott.

Eleinte próbálta felkutatni, kihez fordulhatna itthon szakmai tanácsért. Segítséget nem kapott, viszont rengetegen próbálták eltántorítani, hogy ne próbálkozzon ezzel a területtel, mert borzasztó buktatókkal jár. Nem volt sem kemencéje, sem kerámiaműhelye, mégis elkezdett kísérletezni a konyhaasztal sarkán két kiló agyaggal. Lassan haladt, de szépen ráhangolódott, vonzani kezdte az új matéria. Rengeteg munkával megszületett a már kézbe adható kerámia és az új szerelem, ami – mint a szerelmek általában – az addigi súlypontokat is elmozdította. A hobbiból megélhetés lett. Egy merész döntéssel otthagyta biztos állását, sőt Budapestet.

Pataki Mátyás szerencsés természet. Tudott váltani, és képes volt végigvinni, amit elhatározott. Ő úgy érzi, az elmúlt tíz évben mintha harmincat dolgozott volna, viszont a sok munka sok energiát is adott, az energia kitartást eredményezett.

A kollekciókat iparművész feleségével közösen alakították ki. Elkészültek az angol csempék ihlette archaikus darabok. Kikísérletezték a régi budapesti lépcsőházakból ismert, az egykori polgári házak hangulatát idéző repedezett felületeket, élénk és bátor színeket. Majd mindez kiegészült matt, púderes, visszafogott színű sorozatokkal. Mára elmondható, hogy a középkori minták és a nagyon modern, minimalista burkolatok egyaránt jellemzők a Pataki Tiles csempemanufaktúrára. Egy-egy termékcsaládon belül a sokféle csempeméret – a hagyományos lerakási módokon túl – szinte végtelen egyedi mintázatot tesz lehetővé.

A dinamikusan fejlődő parányi családi vállalkozás komoly csempegyárak kínálatával vetekszik. Patakiék nem engednek a kézműves technológiából, a minden érdeklődőnek kijáró odafigyelésből. Először Nyugat-Európában ismerték meg őket, s csak ezután fordult a figyelmük a hazai piac felé. Látták, itthon is mutatkozik igény minőségi termékeikre – egyre többen keresik a különleges, értékálló burkolatot s meg is fizetik az egyediség árát.

Másrészt a ráfordított energia és elhivatottság ott van az anyagban, a termékben. S ezzel azonosulni akarnak az emberek. Ösztönösen pedig azzal a tudattal, hogy mostanában, amikor annyira nehéz utat törni, valakinek mégis sikerül. Pataki ars poeticája kiegészült az értékmentéssel, legyen szó akár falusi termékről, elfeledett technológiáról vagy a méltatlanul lebontott szegedi kendergyár ölnyi gerendáiról.

S bár körülöttünk minden felgyorsul, mégis: ha az ember olyan dolgokkal veszi körül magát, amelyek kiállják az idő próbáját, akkor elért valamit. Egy kicsit lelassított mindent maga körül.
------------------------------------------------------------

Pataki csempék láthatóak a saját weboldalon: http://www.patakitiles.com/
Egy képanyagokban bővelkedő másik elérhetőség:
http://agyasztaltv.blog.hu/2012/03/28/kezmuves_csempe_csodasagok


************************************************
Korábbi bejegyzés: RB20130427 (148. bejegyzés) 
Közvetlen link: http://pmgszki-jeweller.blogspot.hu/2013/04/femmuves-csempekeszito.html (ötvös zárt blog)
************************************************
RB20150204 (8. bejegyzés)